Verbindende Communicatie

Voor ouders en begeleiders van kinderen en tieners

 

Als ouder of begeleider stellen we ons regelmatig vragen bij de manier waarop we het beste communiceren met onze kinderen. We vinden het belangrijk dat we gehoord worden, dat er geluisterd wordt. En tegelijkertijd vinden we het ook fijn als onze kinderen met ons delen hoe het met hen gaat, wat zij nodig hebben. Zonder daarom te roepen, te huilen of met deuren te slaan. En als dat toch gebeurd is het fijn om handvaten te hebben om hiermee om te gaan. Communicatie is één van de meest uitdagende onderdelen van opvoeden. We willen zo graag dat de communicatie vlot verloopt maar lopen dikwijls tegen onze eigen grenzen aan. Bovendien willen we niet liever dan dat onze kinderen vol veerkracht en positiviteit in het leven staan.

Ik leg de 4 stappen en de 3 processen van het model uit en schets hoe deze vorm van communicatie ouders en begeleiders handvaten kan geven om te communiceren met hun kinderen als het niet zo makkelijk gaat, wanneer een moeilijke boodschap moet worden over gebracht of wat te doen als de kinderen of wij zelf worden overmand door emoties. We staan ook stil bij het belang en de valkuilen van empathisch luisteren en zien hoe belangrijk het is om taal te geven aan onze gevoelens en behoeftes.

Er bestaan 2 soorten opleidingen:

  • Basis-opleiding
  • Lezing of korte workshop